Spies beskriver hotellet som »vandglade børns drøm«, men Daniel Egholm og hans seksårige søn blev mødt af tomme pools og tørre vand-rutsjebaner. Privatfoto
Spies beskriver hotellet som »vandglade børns drøm«, men Daniel Egholm og hans seksårige søn blev mødt af tomme pools og tørre vand-rutsjebaner. Privatfoto
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Tør fiasko på ferien: Intet vand i badeland

Spies er dømt til at kompensere Daniel og hans søn, der fik »drømmeferien« ødelagt af byggeri, støj og vandland uden vand

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk

Få erstatning

Der er ingen grund til at finde sig i dårlig behandling eller produkter, der ikke lever op til det, de sælger sig på. 
Der er 20 specifikke klagenævn i Danmark, og hvis der ikke er et klagenævn, der dækker din sag, kan du gå i forbrugerklagenævnet. 
Det koster oftest mellem 150 og 300 kroner i gebyr at klage til et nævn, skriver magasinet Forbrugerrådet Tænk. For at få et overblik over nævnene kan du besøge tænk.dk/klagenævn.
Kilde: magasinet Forbrugerrådet Tænk

Det var først og fremmest Spies' reklametekst »som at bo midt i et vandland«, der fik 41-årige Daniel Egholm til at slå til, da han i februar bestilte en afbudsrejse til sig selv og sin seksårige søn, Mikkel.

Spies' beskrivelse af hotellet i Hurghada i Egypten passede dem perfekt: 'Vandrutsjebaner,' 'pool-område ud over det sædvanlige' og 'vandglade børns drøm.'

"Det var lige noget for min søn. Jeg bestilte en all inklusive-ferie for første gang i mit liv, og det var faktisk lidt af en drømmerejse for os. Vi glædede os," fortæller Daniel Egholm.

Smilet stivnede dog, kort efter at de var landet. Da de kom ud til hotellet, blev de mødt af tomme pools og tørre vandrutsjebaner. Vandlandet var så godt som tørlagt på grund af renovering.

"Det var virkelig skuffende og langtfra den oplevelse, vi havde forventet og betalt for. Hotellet havde stadig en lille pool og en 'relaxpool', men de blev også tømt efter et par dage," forklarer Daniel.

Og så startede renoveringsarbejdet ellers. I stedet for vandland kunne Mikkel og Daniel dagligt følge håndværkernes arbejde med masser af støj. Hver gang de gik ud på altanen for at hygge, måtte de først tørre slibestøv væk fra borde og stole.

Og så fik Daniel nok. Han skrev en klage til Spies og lagde op til, at de skulle betale for en tilsvarende rejse på et senere tidspunkt. Spies beklagede ulejligheden og tilbagebetalte 2.200 kroner i kompensation.

"Men det var jo under al kritik. Det kan vi ikke engang komme til Lalandia for," siger Daniel, der prompte betalte 275 kroner i klagegebyr og sendte sagen videre til Pakkerejse-Ankenævnet.


Yderligere erstatning

Her blev sagen behandlet og afgjort den 29. september i år. Spies indsendte en forklaring om, at de ikke havde fået besked fra hotellet om renoveringen i tide, og at de derfor først kunne oplyse Daniel om de ændrede forhold, da han ankom til Egypten.

Nævnet fandt dog, at Spies burde have kendt til renoveringsarbejdet og oplyst Daniel om det på forhånd. Derfor fik Daniel tilkendt yderligere erstatning på 2.400 kroner, så han i alt er blevet kompenseret 4.600 kroner af Spies – eller knap halvdelen af rejsen.

Afgørelsen var tre mod to. Ankenævnets formand, Rejsearrangører i Danmark og Danmarks Rejsebureau Forening stemte for løsningen, mens de to medlemmer fra Forbrugerrådet Tænk mente, at Daniel skulle have hele ferien tilbagebetalt.

Daniel selv er da heller ikke ovenud tilfreds med erstatningen.

"Jeg synes ikke, det var helt fair. Jeg mener, at jeg skulle have hele beløbet tilbage," siger Daniel, der dog er glad for, at nævnet anerkendte, at hans ferie var blevet forringet.

Daniel Egholm.
Daniel Egholm.

Publiceret: 01. Januar 2017 06:00
Leveret af Lokalavisen
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Odder/Søndagsavisen

Annonce
ANNONCER
Se flere