Domino’s Pizza har den største andel af kontroller, som har ført til anmærkninger i smileyrapporterne. Foto: Kristian Brasen
Domino’s Pizza har den største andel af kontroller, som har ført til anmærkninger i smileyrapporterne. Foto: Kristian Brasen
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Restaurantkæder kæmper med hygiejnen

“Det lader til, at der godt kunne være brug for noget hygiejneundervisning,” mener ekspert. Domino’s og Dalle Valle kæmper mest med smileyrapporterne, viser opgørelse

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk



Det kan være en god idé at tjekke smileyrapporten en ekstra gang, før du sætter dig til bords eller bestiller mad fra nogle af Danmarks største og mest populære restaurantkæder.

En gennemgang, som Søndagsavisen har foretaget på baggrund af udtræk fra Fødevarestyrelsens database, viser nemlig, at Fødevarestyrelsens kontrolenhed gennemsnitligt uddeler en mindre fornøjet eller dårlig smiley, hver sjette gang de kommer på uanmeldt besøg i en af kædernes restauranter.

I fem af de otte kæder, som er gennemgået, er resultatet sågar værre end gennemsnittet.

Hos Domino's Pizza er det eksempelvis knap hvert tredje besøg i perioden, som ikke resulterede i en glad smiley, hos Dalle Valle var det godt hver fjerde, og hos Sunset Boulevard var det godt hver femte.

“Det lyder voldsomt, for der er generelt tale om store brands og kæder i den her undersøgelse, og de bør have styr på de her ting. Det lader til, at der godt kunne være brug for noget hygiejneundervisning,” siger Michael René, ekspert i hygiejne og fødevarer på Professionshøjskolen Metropol, og uddyber:

“Vi skal være glade for, at vi har Fødevarestyrelsen til at komme og opdage de her ting, for hvis der ikke var den risiko for restauranterne, ville det nok se endnu værre ud. De her kontroller betyder, at der bliver rettet op på tingene.”


Ikke alarmerende

I Fødevarestyrelsen er man ikke overrasket over opgørelsens resultater.

“Det her stemmer meget godt overens med det billede, vi generelt ser i restaurationsbranchen. Nogle af de her kæder er lidt over gennemsnittet, nogle af dem er lidt under. Der er ikke noget alarmerende i de her tal, vil jeg sige, for det er det billede, vi forventer at se,” forklarer sektionsleder i Fødevarestyrelsen Kenny Larsen.

Han vil ikke forholde sig til, om det er acceptabelt, at der gennemsnitligt gives en anmærkning ved 16-17 procent af deres besøg på restauranter.

“Men en sanktion er jo et tegn på, at vi har fundet noget, virksomheden skal rette op på,” understreger han.

Ifølge Kenny Larsen går det dog i den rigtige retning, da der ved smileyordningens opstart i 2002 gennemsnitligt faldt anmærkninger ved 30 procent af besøgene.

“Vores oplevelse er faktisk, at de her kæder gør ret meget ud af at have en god smiley og en god hygiejne og retter op, når vi har givet dem en sur smiley. Så det går den rigtige vej,”siger Kenny Larsen.

På trods af forbedringerne mener Michael René, at det er 'ærgerligt', at det nuværende niveau ikke er bedre.


Domino’s: Vi tager det alvorligt

“Det er et niveau, vi har set i noget tid, og det kan god t være, at der ikke er nogen fødevarebåren sygdomsepidemi, men der er da helt sikkert folk, som bliver syge af at spise steder, hvor hygiejnen ikke er i orden. Så jeg ville da ønske, at billedet var en del pænere, og at vi så flere situationer, hvor der blev strammet op,” siger Michael René.

Vi har taget kontakt til Domino's Pizza, da det er den kæde, der har den største andel af anmærkninger i deres rapporter i den udvalgte periode, ligesom det er den kæde, der har fået flest bødeforlæg i perioden.

Domino's har svaret ved at sende følgende citat, som henviser til, at de efterfølgende har rettet op på en del af deres dårlige smileyer.

“For nærværende har 94 procent af vores butikker glade smileyer eller elitesmileyer, men vi vil selvfølgelig have glade smileyer over hele linjen. Vi tager fødevaresikkerhed og hygiejne meget alvorligt og har siden 2016 vækstet med 60 procent og åbnet 11 nye butikker. Vi arbejder konstant på at forbedre os og må konstatere, at ansættelsen af 400 nye unge medarbejdere har vist sig at være en større udfordring end først antaget,” skriver Domino's kommercielle direktør, Jørgen Nicolaisen, i en mail.

Alle kæderne har fået forelagt undersøgelsen. Sunset Boulevard og Jensens Bøfhus har sendt kommentarer, der påpeger, at de har rettet op på alle de anmærkninger, de har fået i perioden.


Publiceret: 07. Maj 2017 09:00
Leveret af Lokalavisen
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Odder/Søndagsavisen

ANNONCER
Se flere