De røde byer er der, hvor Coops forretninger sælger mere Beauvais end Heinz. I de blå sælges der mere Heinz end Beauvais. Grafik: Coop Analyse
De røde byer er der, hvor Coops forretninger sælger mere Beauvais end Heinz. I de blå sælges der mere Heinz end Beauvais. Grafik: Coop Analyse
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ketchup deler Danmark – er du til Heinz eller Beauvais?

Jyder og fynboer vil have den danske Beauvais-ketchup, mens sjællændere foretrækker amerikanske Heinz

Af Louise A. Poulsen
lap@sondagsavisen.dk



Vi elsker ketchup

Kun seks procent af danskerne spiser aldrig ketchup, har en analyse fra Coop tidligere vist.
“Ketchup er en stor del af dansk madkultur. Næsten alle forbinder det med noget positivt, så længe det bruges i de rigtige retter,” siger madsociolog Jon Fuglsang, der beskriver den røde spise som 'en universel smagsgiver'.
“Det kan bruges til at neutralisere komplekse smage, der er meget syrlige eller med umami. Det er balsam for et måltid. Bare prøv at give børn mad med ketchup på. Det er en tilsyneladende uskyldig måde at tilsætte noget sødt til maden,” siger han.
Ketchup får sin søde smag fra sukker. Der er ofte 20-25 gram sukker pr. 100 gram.

Vest for Storebælt er det den danske Beauvais-ketchup, der ryger i indkøbskurven og på spaghettien. Øst for Storebælt er det amerikanske Heinz, der hitter.

Den observation har Coop Analyse gjort på baggrund af salgstal fra kædens forretninger, der tæller SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Kvickly, Fakta og Irma. Det har resulteret i et ketchup-danmarkskort, som viser, hvordan landet er delt.

“Nogle varer har danskerne bare en holdning til, og ketchup er en af dem. I langt de fleste byer vest for Storebælt sælger vi mere Beauvais end Heinz, mens vi sælger mere Heinz end Beauvais i byerne øst for Storebælt,” forklarer Coops analysechef, Lars Aarup.


Knivskarpe ketchupsmagere

Og det er ikke kun et spørgsmål om, at danskerne går efter et bestemt mærke.

“Vi har foretaget blindsmagninger i Kolding, Aalborg og Valby, og jeg må sige, at forbrugerne er knivskarpe og ved, hvad de vil have. I de jyske byer kunne de bedst lide Beauvais, mens københavnerne bedst kunne lide Heinz,” siger Lars Aarup og beskriver Beauvais som mere sød og tomat-intens i smagen, mens Heinz er mere syrlig og har mere smag af eddike.

“Det er sjovt, at man kan se tydelig forskel på, hvad Øst- og Vestdanmark foretrækker. Det handler meget om traditioner. Vi vil gerne have, at tingene smager som det, mor, far og mormor serverede, da vi var børn. På den måde arver vi en præference for, hvordan marmelade, kaffe og ketchup skal smage,” siger analysechefen.

Ketchup. Test, vinderen er Beauvais
Ketchup. Test, vinderen er Beauvais

Lang tids tilvænning

Det er madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol enig i.

“Når jeg ser på ketchup-kortet, kan jeg hverken forklare forskellene med politisk tilhørsforhold eller uddannelsesniveau. Det er et spørgsmål om, hvad vi er vokset op med. Smagspræferencer kommer af lang tids tilvænning, og i de to landsdele har folk altså vænnet sig til, at ketchup skal smage på en bestemt måde,” siger han og tager hatten af for Beauvais.

“Heinz er et kæmpestort mærke globalt set, og i mange andre lande vil Heinz nærmest have monopol-agtig status. Men i Danmark har Beauvais altså taget en stor markedsandel, og det er da imponerende af et dansk firma,” siger han om virksomheden, der har et fransk navn efter franskmanden, der grundlagde den – i Danmark.

Ud over Heinz og Beauvais findes en række discountmærker, som Jon Fuglsang kalder 'spis og spar'-ketchup. Han peger på, at der de senere år er begyndt at dukke flere dyre og eksklusive ketchupmærker op på butikshylderne.


Publiceret: 08. Maj 2017 06:00
Leveret af Lokalavisen
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Odder/Søndagsavisen

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt